Wednesday, April 18, 2007

VHEMTly Opposed to the Human Race

Detta är ännu ett i raden av kanske lite perifiera inlägg angående digitalt motstånd, men jag tycker att det är intressant att ta som en udda exempel, speciellt som alla andra redan tagit de intressantaste exemplen.

VHEMT står för Voluntary Human Extinction Movement, och är en grupp av människor som anser att Jordens största problem kan sammanfattas i ett ord: mänskligheten. De tycker att den bästa lösningen (eller åtminstone en lösning) är att mänskligheten slutar existera.

Eller ja. Egentligen inte. De är realister, och inser att det inte är någon riktigt effektiv lösning, och att det aldrig kommer kunna genomföras medvetet. Det är mer som ett politiskt och moraliskt ställningstagande; ett påstående om att livet, universum och allting vore bättre ifall det inte fanns några människor som kunde förstöra alltihopa. De förespråkar utrotningen (ett laddat ord, men ändock det bäst passande) av den mänskliga arten. De förespråkar inte våldsamheter eller förtryck, och vill inte tvinga någon till någonting, hence ordet 'voluntary' i titeln. De tycker att alla frivilligt skall välja att inte ha barn.

Hur är detta relaterat till digitalt motstånd? Tja, själva faktum att denna paragraf existerar visar att länken är ganska tunn, men det finns några likheter med andra motståndare. De ser något som de inte tycker om och vill förändra det (i detta fall; mänsklighetens "skövling av planeten"), de håller en minoritetsposition i ett demokratiskt samhälle (vilket nästan, men inte alltid är ett krav för att räknas som motstånd. Vore det majoritetspositionen hade det nästan alltid genomförts redan. Ofta, iallafall), och de försöker sprida sitt budskap on-line.

Vad är då domen gällande dessa VHEMTister? Är de knäppskallar? Har de rätt, och är BB en ond och omoralisk plats? Jag skulle snarast säga att de ser ett verkligt problem men väljer ett ineffektiv och lite naivt (om än originellt) sätt att lösa det. De anser att mänskligheten är världens största problem, medans jag (kanske lite biased eftersom jag själv är människa) anser att mänskligheten i det stora hela är världen. Eller snarare, jag anser att världen enbart är viktigt för att vi människor befinner oss i den. Djur, växter, miljö, etc, är enbart viktiga för att vi människor sätter ett värde på dem. Jag ger personligen blanka fan i ifall det dör ut tolv gulliga djurarter per dag, ifall detta inte påverkar några människor.

Jag håller dock med om deras syn på att människor ställer till med många problem, både miljömässigt och socialt. Lösningen är dock inte att ta bort människorna, lösningen, enligt mig, är att försöka förhindra att människor skadar för många djur som vi vill ha kvar, förhindra att människor förtrycker andra människor, samt att se till att vi alla agerar ansvarsfullt mot andra människor och samhället i stort.

Dock är inte VHEMTisterna några omoraliska människor; de tror inte på tvång. De dödar inte människor, de försöker inte driva sin ståndpunkt som en valfråga eller något sådant. Allt de gör är att föra fram sin åsikt, och även om jag låter litet som en trasig skiva nu måste jag säga att det kan man inte klandra människor för. Jag håller inte med om deras slutledning, men jag kan se varför de tycker vad de tycker.

No comments: