Monday, April 30, 2007

Prostitutionline?

World of Warcraft: en värld fylld av äventyr där man kan slåss med onda orcher, besegra fasansfulla demoner, kasta mäktiga trollformler och ha sex med vilt främmande män för att få en gryphon.

Kort sammanfattning: Kvinnan i länken ville ha en Epic Mount (ett flygande ridjdur alltså) till sin karaktär i onlinespelet World of Warcraft. För att kunna köpa den behövde hon 5000 guldstycken, som hon inte ville samla ihop själv i spelet. I stället satte hon upp en annons på ett forum där hon erbjöd sex i utbyte mot guld. Tydligen hade någon nappat på erbjudandet, och hon fick sitt riddjur.

Det finns tämligen många olika vinklar på detta. Var det hon gjorde prostitution? Var det hon gjorde omoraliskt? (Vilket snabbt leder oss in i frågan om prostitution är omoraliskt, men den frågan är för giftig för att ta upp här). Var mannen (om vi nu antar att det var en man) omoralisk när han svarade på hennes annons? Och på vilket sätt skall Blizzard (som är företaget bakom WoW) svara på detta; har de någon moralisk skyldighet att se till att sådant här inte händer? Bör kvinnan bli av med sitt account för att inte locka andra människor att göra samma sak, eller vore det fel av Blizzard ta bort hennes account för något hon uppenbarligen gjorde frivilligt?

Man kan hålla på så i evigheter om man så vill, och det kommer nog alltid att finnas människor som inte är överens i frågan. Men personligen, för att kunna komma fram till något svar i denna fråga, så snabbspolar jag igenom den övergripande frågan om detta är prostitution eller inte och om i så fall prostitution är fel. Istället fokuserar jag på ifall det just denna specifika kvinna gjorde var fel eller inte, eller om det mannen i fråga gjorde var fel. Ifall det då visar sig att det är helt ok, så har ju inte Blizzard något ansvar att förhindra att det händer, och man behöver inte gräva ner sig i den frågan i onödan.

För det första; ifall prostitution är definierat som "sex för pengar" så kan inte detta klassas prostitution. Guld i World of Warcraft är inte ekvivalent med pengar i verkliga världen. Visserligen måste man tillbringa mycket tid för att få tag i dem, men det är inte så att X guld i World of Warcraft kostar Y antal riktiga kronor. Och om man definierar prostitution som "sex för arbete", alltså i detta fall arbetet med att samla ihop 5000 guld, så hamnar man i den knepiga situationen att en hel del vardagliga saker kan klassas som prostitution.

I mina ögon är det hon gjorde enbart prostitution ifall definieras som "sex för arbete." Men är då det hon gjorde fel? Jag kan inte se att det skulle vara moraliskt fel enbart för att hon sålde sex för guldstycken. Hon är en vuxen människa och måste ju själv ha rätten att bestämma vem hon har sex med och inte. Samma sak gäller mannen som sålde guldstycken för sex, han har inte på något vis tvingat kvinnan till någonting. Det var tvärtom kvinnan som både tog initiativet till att överhuvudtaget byta sex mot guld och vem som hon bytte med. Jag kan inte se att något egentligt utnyttjande har skett här, speciellt eftersom de tydligen skall ses igen vilket uppenbarligen antyder att ingen av dem anser att det som hänt är fel.

Säger jag då att det som hände alltså är helt rätt och riktigt? Nej, det säger jag inte. Jag anser att kvinnan faktiskt har gjort något litet omoraliskt. Hon har nämligen fuskat. Hon har skaffat sig fördelar i spelet genom externa metoder, och jag skulle tro att Blizzard har någon klausul i sitt EULA som förbjuder detta. Det är inget gigantiskt fusk, och jag skulle inte tycka illa om henne ifall jag spelade WoW och kände henne, men det är trots allt fusk. Hon har brutit mot reglerna, på samma sätt som om hon hade köpt hela sin karaktär för pengar på eBay, som vissa gör, och det skulle vara okej för Blizzard att vidta lämpliga åtgärder för detta, men inte enbart för att det är sex inblandat.

2 comments:

2MAS said...

måste säga att det var himla intressant att läsa. Kul att folk verkligen gillar spelet och gör en del för att få vad de vill där=).

Dock vill jag inte påstå att hon fuskat. För om definitionen på fusk är att man "skaffar sig fördelar i spelet genom externa metoder", så är det även fusk om jag ber min vän att sälja något till mig och inte till någon annan, eller att jag ger dig en guldbit bara för att jag känner dig. Man kan argumentera för att vår vänskap då blir en extern metod som ger mig fördel över andra... Mannen ville ju ge henne djuret. Anledningen sedan var att hon erbjöd sex, men är det lika fel att erbjuda att man snackar lite eller bara knyter kontakt? Spelet har ju även en social del, precis som alla andra spel, och om man ska bortse från den så blir spelet lite väl för allvarligt.

Olof said...

LÄS! http://www.thenoobcomic.com/images/20070504.jpg

...äger :-)