Saturday, May 26, 2007

Öppenhet = Säkerhet?

De flesta människor tänker inte på vad de egentligen gör när de installerar ett program på sin dator. Väldigt få människor, om det ens finns någon alls, läser någonsin igenom hela användaravtalet innan de godkänner det, och de flesta antar att de som tillverkat programmet använder sig av både vanligt sunt förnuft och allmän hederlighet. De flesta antar därför att programmet inte kommer att samla in information från datorn, stänga av virusprogrammet eller ge andra access till ens internethistorik. Men det finns ändå program som gör just detta.

Ett exempel på detta i spelvärlden är till exempel Blizzard Entertainment och Electronic Arts. Blizzard spel World of Warcraft samlar till exempel in information om sina användare och skickar till Blizzard, officiellt i syfte att förhindra fusk. EAs spel Battlefield 2142 samlar in information om sina användare för att bättre kunna anpassa reklamen i spelet efter användaren. Detta är alltså inte några andra klassens spelbolag, utan bland de största speltillverkarna i världen. Det finns alltså helt säkert andra stora bolag som sysslar med samma sak, men som bara inte blivit upptäckta än.

Hur ska detta då kunna bekämpas? Det är här anknytningen till fri programvara kommer in.

Fri programvara tillåter ju användaren att studera och modifiera programmet, och detta måste i praktiken betyda att man har tillgång till programkoden. Detta betyder ju att användarna har möjlighet att i detalj kolla upp exakt vad programmet gör, och på så sätt kommer ju sådana här saker upptäckas. Det är ju inte så att alla kommer att sätta sig och läsa igenom programkoden till varenda program, men det kommer antagligen att sitta åtminstone några personer som kontrollerar programkoden, helt enkelt för att det finns människor som intresserar sig för sådant. Dessutom blir det mycket enklare att undersöka rykten om att sådana här saker förekommer i ett spel.

Så då är väl allt frid och fröjd? Inte egentligen. Det finns några punkter med full access till programkoden som är värda att tas upp.

För det första, så lär det antagligen bli mycket enklare att tillverka virus, exploits, och andra obehagligheter som anpassar sig efter svagheterna i ett program ifall det är lätt att få access till koden som programmet består av. Detta motverkas kanske en del av att det också kommer finnas en stor mängd människor som letar efter dessa dessa saker enbart för att tillkännage att de hittat dem och på så sätt få erkänning på internet, och alltså borde dessa svagheter snabbare rättas till med fri programvara än utan. Men huruvida dessa två grupper (hackare vs antihackare) helt tar ut varandra är ju svårt att säga.

För det andra så är det ju ett problem för företag att de inte bara publicerar den "omoraliska" delen av koden; de publicerar ju hela rasket. Det blir alltså omöjligt för dem att bevara hemligheter angående koden, och andra företag kan därför enklare ta efter och kopiera deras affärside. Granted, detta händer ju redan nu till stor del, men det lär inte bli svårare ifall alla företag har direktaccess till programkoden hos alla andra företag. En lösning på detta är ju att låta en vis del av koden förbli dold, men då är man ju tillbaks på ruta ett: varför lägger inte företagen sin omoraliska kod gömd inne i den del av koden som inte är offentlig?

En tredje sak; fri programvara innebär att jag får sprida programmet vidare till andra efter att jag själv tagit emot det. Hur skall ett företag som Blizzard tjäna några som helst pengar ifall det inte är fullt lagligt och har deras godkännande att sprida spelet vidare? Det kostar miljontals kronor att tillverka och underhålla ett spel som World of Warcraft, och de pengarna måste komma någonstans ifrån. Det vore tämligen enkelt att modifiera spelet en aning, sedan sprida sin version av spelet vidare gratis, och detta skulle antagligen snabbt stjäla mängder av kunder från Blizzard.

Fri programvara är alltså ingen mirakellösning när det gäller program. Öppen kod, däremot, har nog fler positiva fördelar än det har nackdelar, och är något som fler företag både ängna sig åt.

No comments: