Tuesday, May 22, 2007

Fri Programvara

Fri programvara är inte fri i betydelsen att det är gratis, utan snarare fri i betydelsen att man får leka runt lite hur man vill med det. Som det normalt brukar definieras så är fri programvara sådan man har rätt att:
  • Använda sig av och undersöka
  • Dela med sig av till andra
  • Ändra och modifiera
  • Dela med sig och på andra sätt distribuera den modifierade programvaran
Detta betyder alltså inte nödvändigtvis att programvaran tekniskt sett är gratis, även om så ofta är fallet. Vad det betyder är att användaren av programmet har rätt att skicka programmet vidare till sina kollegor eller vänner, kan titta i programkoden, kan ändra programmet så att det blir mer anpassat till vad användaren vill ha det till, och sedan även skicka det modifierade programmet vidare till andra.

Det betyder också att man har rätt att köpa eller ladda hem (beroende på ifall ett fritt program är gratis) ett program, ändra det, och sedan sälja det modifierade programmet utan att för den skull låta det modifierade programmet vara ett fritt program.

Just detta senare är det jag mest invänder mig mot när det gäller fri programvara. Själva konceptet med fri programvara är ju att underlätta för användaren att anpassa och förbättra program efter varje persons egna preferenser, eller för att kunna användas för nya ändamål som ursprungsprogrammeraren inte tänkt på. Detta förbättrar ju situationen för alla, genom att det skapas mindre förbättringar av programmen som alla kan ta del av.

Ett exempel på hur detta kan fungera för alla är ju så kallade "mods" till datorspel (även till de spel som inte i sig är fri programvara så är situationen tillräckligt lik för att en jämförelse skall fungera.) Med mods fungerar det så att när ett företag har släppt ett spel, låt oss säga ett spel om andra världskriget, så är fans till spelet ofta intresserade av att skapa en mod som ändrar vissa detaljer i spelet. Till exempel kan andra världskriget antagligen ändras så att det snarare handlar om första världskriget, men andra vapen, uniformer och fordon. Detta gör alltså att spelet till viss grad anpassas efter användarna, det vill säga spelarna. Counter-Strike var ju till exempel en mod av Half-Life från början, och blev sedan det mest populära FPSet online.

Men eftersom fri programvara inte kräver att modifierad fri programvara också är fri, så är det lätt hänt att någon programmerare tar ett program skrivet av någon annan, ändrar det en aning, och sedan säljer det vidare som sitt eget verk, och då dessutom kräver att andra inte gör samma sak. Det går alltså att tjäna pengar på någon annans arbete, utan att man för den skull förbättrar för alla på det sätt som fri programvara gör. I exemplet ovan med Counter-Strike så vore det som att de som tillverkade modden Counter-Strike sedan kunde sälja egna kopior av det, utan att ge något betalt till företaget bakom Half-Life, och utan att tillåta någon att göra en mod av Counter-Strike.

Detta känns ju tämligen orättvist, och känns som ett utnyttjande av systemet. Det lider alltså litet av "free rider"-problemet.

Ett annat problem, även om det inte är lika stort, är ju att inte alla är programmerare. Man skulle ju kunna säga att fri programvara gör det ännu viktigare både att vara bra på programspråk för att kunna anpassa program efter sina egna behov, och att man måste kunna hitta rätt bland de dussintals olika versioner av ett program som kan dyka upp. För den som inte vet mycket mer om datorer än hur man startar Internet Explorer så kan ökad valfrihet skapa massor av stress och förvirring snarare än att ge ökad effektivitet.

1 comment:

Anonymous said...

Tyvärr blir jag tvungen att flytta mötet på måndag (28/5) till tisdag (29/5 kl 13). Hoppas att detta inte ställer till det för mycket.